Άρθρο στο

Άρθρο στο "ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ"

19 Μαρτίου 2019


Η ιδεοληψία και η ανικανότητα της Κυβέρνησης βλάπτει σοβαρά και τα ιστορικά οχήματα

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουμε δει πολλές κοινωνικές ομάδες και κατηγορίες πολιτών να αδικούνται εξαιτίας της ιδεοληψίας και της ανικανότητας της Κυβέρνησης. Δυστυχώς, τα ιστορικά οχήματα και οι οδηγοί τους αποτελούν άλλη μια τέτοια περίπτωση. Αναφέρομαι στην πρόσφατη ΚΥΑ του Φεβρουαρίου του 2019, εξαιτίας της οποίας καθηλώνεται, τουλάχιστον για το 2019, το σύνολο των ιστορικών οχημάτων.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Από το 1978 έως το 2017, οι υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν σχετικά με τα ιστορικά οχήματα, συντέλεσαν με τον ένα ή τον άλλον τρόπο, στη διάσωση και διατήρησή τους.

Τον Οκτώβριο όμως του 2017 δημοσιεύτηκε, ξαφνικά, μια ΚΥΑ, με την οποία το αρμόδιο Υπουργείο τιμώρησε αδικαιολόγητα τα ιστορικά οχήματα και τους ιδιοκτήτες τους, καθώς προέβλεπε, ότι οι οδηγοί των ιστορικών οχημάτων, προκειμένου να μετακινούνται από και προς επίσημες εκδηλώσεις (αγώνες, εκθέσεις, συναντήσεις κ.λ.π), αλλά και για λόγους συντήρησης, έπρεπε να φορτώνουν τα ιστορικά τους οχήματα σε τρέιλερ ή γερανούς.

Το αρμόδιο Υπουργείο, όμως, αντί να αντιληφθεί τον παραπάνω παραλογισμό και να προβεί άμεσα σε διορθωτικές κινήσεις, οδηγήθηκε σε μια ακόμα πιο λανθασμένη απόφαση. Έτσι, τον Φεβρουάριο του 2019 δημοσιεύτηκε νέα ΚΥΑ, η οποία επιτρέπει από τη μία πλευρά, σε συγκεκριμένες μόνο μέρες και υπό ειδικές προϋποθέσεις, την μετακίνηση των ιστορικών οχημάτων από και προς τις εκδηλώσεις χωρίς τρέιλερ, από την άλλη όμως καθηλώνει, τουλάχιστον για το 2019, το σύνολο των ιστορικών οχημάτων. Η αιτιολογία είναι, ότι τα περισσότερα οχήματα πρέπει να επαναπιστοποιηθούν μέσω Επιτροπής εντός 10μηνου και ως τότε απαγορεύεται η κυκλοφορία τους. Είναι όμως διαφορετικό ζήτημα η επαναπιστοποίηση και η ύπαρξη ελέγχου, και διαφορετικό η καθολική τιμωρία, χωρίς να έχει υπάρξει καμία προηγούμενη διαβούλευση και τεκμηρίωση. Να σημειωθεί, ότι μέχρι στιγμής δεν έχει συσταθεί καμία επιτροπή ούτε έχουν ενημερωθεί σχετικά οι αρμόδιες ομοσπονδίες.

Ο εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου είναι κάτι εύλογο και μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους. Εξάλλου δεν χρειάζεται να εφεύρουμε τον τροχό, καθώς υπάρχει η ευρωπαϊκή εμπειρία, την οποία μπορούμε να συμβουλευτούμε και να προσαρμόσουμε κάποιο από τα ευρωπαϊκά ρυθμιστικά πλαίσια, όπως το Αγγλικό και το Γερμανικό, στα ελληνικά δεδομένα.

Τα ιστορικά οχήματα για κάποιους είναι ένα χόμπι, για άλλους αποτελούν οικογενειακό κειμήλιο και για όλους μας, είναι αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως ορίζει άλλωστε και η UNESCO.

Απάντηση στην ταξική προκατάληψη, που θέλει τα ιστορικά οχήματα να αποτελούν ένα «ελιτίστικο χόμπι πλουσίων» δίνει η πραγματικότητα, καθώς ο μέσος όρος αξίας ενός ιστορικού αυτοκινήτου δεν ξεπερνά τα 4.500 ευρώ. Επίσης, οι αγώνες ακριβείας είναι αποδεδειγμένα η οικονομικότερη μορφή μηχανοκίνητου αθλητισμού και κρατούν ζωντανή τη μακρά παράδοση των αγώνων στη χώρα μας (όπως το Διεθνές Ράλι).

Τα περίπου 15.000 μέλη, που ανήκουν στις λέσχες ιστορικών οχημάτων ανά την Ελλάδα, βάλλονται λόγω της ανικανότητας και της ιδεοληψίας της Κυβέρνησης και αυτό θα έχει ως συνέπεια να κλείσουν οι μικρές λέσχες, να σαπίσουν τα ακινητοποιημένα οχήματα, κάποια άλλα οχήματα να πωληθούν στο εξωτερικό και το υπάρχον οικονομικό οικοσύστημα που ασχολείται με το ιστορικό όχημα, όπως συνεργεία, φανοποιοί, ηλεκτρολόγοι κ.ά., να δεχτεί ένα καίριο πλήγμα.

Καλούμε το αρμόδιο Υπουργείο να αναστείλει άμεσα την εφαρμογή των δυο τελευταίων ΚΥΑ, προκειμένου να αρθεί η απαγόρευση κίνησης οχημάτων και να αρχίσει μια γόνιμη και ουσιαστική διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ" της Δευ. 18/3/2019